Tarjouspyyntö

Pyydä tarjous »

← Roots & Blues ← Etno

Aija Puurtinen & Brooklynin satu

Musiikin keinoin toteutettu aikamatka amerikansuomalaiseen siirtolaisuuteen ja sen mielenmaisemaan. Tarjolla on akustisesti ja puoliakustisesti toteutettua, sekä suomeksi että ”fingelskaksi” esitettyä, voimakkaasti suomalaisesta ja amerikkalaisesta kansanmusiikista ammentavaa epookkia. Mausteena on folkia, bluesia ja jopa jamaikalaisia aineksia.

Kaikki Aija Puurtinen & Brooklynin satu -kokoonpanon laulettu materiaali on albumeita ”Brooklynin satu” ja ”Lännen maata” varten sävellettyä ja sanoitettua. Instrumentaalikappaleissa on mukana myös perinneteemoja. Yhtye julkaisee keväällä 2024 kolmannen albuminsa, livelevyn ”Sudbury Tango!”.

Aija Puurtinen (laulu, basso, sikarilaatikkokitara)
Selina Sillanpää (taustalaulu, viulu, akustinen kitara)
Esa Kuloniemi (laulu, erilaiset kitarat ja sikarilaatikkomandoliini)
Eero Grundström (matkaharmooni, huuliharppu)
Helmi Antila (viulu, taustalaulu)
Mooses Kuloniemi (rummut)

Facebook: facebook.com/Aija-Puurtinen-Brooklynin-satu

Mediassa: https://areena.yle.fi/1-50400806 (Ylen ykkösen Keidas-ohjelma. Vieraana laulaja ja säveltäjä Aija Puurtinen)

 

Arvosteluja:

”Suomesta lähti ennen toista maailman­sotaa Pohjois-Amerikkaan ­kolmannesmiljoona ­miestä ja naista paremman elämän toivossa. Muuttoliikkeeseen liittyvät siirtolaislaulut, joita basisti ja laulaja Aija Puurtinen on säveltänyt toisen levyllisen Perttu Hemmingin finglishiä hyödyntäviin teksteihin. Niissä tarinoidaan menneisyydestä haikaillen, hiljentyen ja huvitellen. Tekstit ovat vain toinen puoli historiaan perustuvaa kuvitelmaa, jonka juurimusiikillisista aineksista kootut kappaleet luovat. Parasta on, että akustisen kvintetin tulkitsemina ne kuulostavat sekä ajantasaisilta että omilta.”
– Harri Uusitorppa, 24.10.2019 HS 5/5

”Lännen maata luotaa mestarilliseen tapaan siirtolaislauluja, jotka saivat innoituksensa suomalaisten muuttoliikkeestä Pohjois-Amerikkaan. Albumi on kiehtova kollaasi orgaanista kansanmusiikkia ja nostalgiaa. Aija Puurtisen ja Perttu Hemmingin finglishiä pursuilevat teokset vangitsevat maailmankansalaisten ajatukset kiehtovin kiertein. Tuntemukset rakentuvat niin vahvoiksi, että kappaleiden hahmojen vivahteikkaita kohtaloita seuraa kuin kiehtovaa romaania.”
– Juha Seitz (Pohjalainen ja Ilkka) 5/5

”Aija Puurtinen laulaa levyllä kauttaaltaan upeasti tätä modernia amerikansuomalaista tarinaa.”
– Veli-Matti Henttonen (Salon Seudun Sanomat 31.12.2019)

”’Lännen maata’ on sekä musiikkihistoriallisesti että kulttuurihistoriallisesti vuoden paras kotimainen julkaisu. Amerikansuomalaisten tarinat ja kuolemaisillaan oleva alkuperäinen finglish ovat arvokasta perintöä, joiden tallentaminen on palvelus meille kaikille. Harvoin mikään levy on samaan aikaan sekä viihdyttävä että sivistävä. Sen vuoksi näkisin tälle käyttöä myös esimerkiksi koulujen historianopetuksessa.”
– Kati Järvi (Big Beat 4/2019)

”Ajattomuus heijastuu musiikkiin, joka joustaa perinnesoundeista ja -soitinnuksista tyylitajuisen hillitysti, mutta oleellisesti sointikuvaa elävöittäen. Samaan tapaan Puurtinen sisällyttää laulutulkintoihinsa omien emootioiden varassa aidosti eläytyvää huolta ja surua mutta myös vilpittömän hyväntuulista pilkettä silmässä ja heleyttä äänessä. Lännen maata on sosiaalihistoriallisessa olemuksessaankin ensisijaisesti raikas ja viihtyisä tutkielma maastamuuttajiemme kokemuksista ja kohtaloista.”
– Asko Alanen (Soundi 10/19) 4/5

”Suureksi osaksi akustisin soittimin soitetut ja perinnetietoisesti sovitetut kappaleet ovat niin lähellä mukaansa tempaavimpia Amerikan dänshaali-ralleja ja balladinomaisia tulkintoja, kuin nykyajan Suomessa vaan osataan tehdä. – Tai niin ainakin haluaa kuulijan ominaisuudessaan perustellusti uskoa. Huuliharpisti Eero Grundström, viulisti-mandoliininsoittaja-taustalaulaja Selina Sillanpää ja rumpalin ja perkussionistin tonttia hoitava Aijan ja Esan poika Mooses Kuloniemi hoitavat tonttinsa kaikessa tyylitellyssä epävireisyydessään ja kotikutoisuutta henkivissä soittosuorituksissaan soitinvalintojaan myöten tyylipuhtaasti.”
– Noise.fi 4/5